Vikingekongens Grav

Sted: Vikingemuseet Ladby

Gå i arkæologernes fodspor og træd ind i vikingekongens grav - på jagt efter hemmeligheden bag Ladbyskibet og den begravede konge. Hvem var han - og hvorfor blev han begravet i et skib i en gravhøj? Hvem har røvet graven, og går kongen igen i Ladby?

Vikingekongens grav er en interaktiv opdagelsesjagt på fortidens hemmeligheder, som giver dig mulighed for at lære mere om Ladbyskibet og dets mange mysterier. Du kan løse fire missioner: Begravelsen, Udgravningen, Skibsgraven og Indbruddet.

Udforsk skeletter, dragehoveder, ofrede dyr og skatte i Ladbykongens sidste hvilested og opklar mysteriet om, hvorfor vikingerne begravede et helt skib oppe på land.

Vikingekongens Grav kan bruges ved klasse- og familiebesøg på museet, i klasseværelset eller i stuen derhjemme.

Download app

Du kan download appen Vikingekongens Grav til den egen smartphone eller tablet via AppStore eller Google Play. For at bruge appen på museet kræves GPS (findes på de fleste smartpones og tablets med sim-kort).

Download undervisningsmateriale

Appen Vikingekongens Grav er udviklet til brug i undervisningen. Download undervisningsmateriale.

Lån tablet på museet

Vikingemuseet Ladby har et antal tablets til rådighed på museet.

Hvis I er en skoleklasse, der kommer på besøg, har vi også mulighed for at udstyre jer med et klassesæt på op til 8 tablets. I så fald bedes i aftale jeres ankomst på forhånd. Kontakt museet på tlf. 65 32 16 67 eller vikingemuseet@ostfynsmuseer.dk. 

ICE: Interactive Culture Explorers

Vikingekongens Grav er en del af ICE-projektet under Kulturregion Fyn og støttet af Kulturministeriet.

ICE - Interactive Culture Explorers - er nyskabende digitale kulturoplevelser til børn og unge skabt i et unikt samarbejde mellem kulturinstitutioner og skoler.
ICE viser gennem seks formidlingsprojekter skoler og museer veje til nye digitale læringsformer, som er tilpasset de måder, unge bruger medieplatforme på i dag.

Projekterne henvender sig primært til skoleklasser, men også familier, der besøger museerne og kulturinstitutioner, kan få gavn af de nye værktøjer. Projekterne er tænkt direkte ind i trinmålene for de forskellige klassetrin.

ICE-logo

Kulturregion Fyn har været facilitator for ICE og har sammen med Kulturministeriet finansieret projektet. Asta Wellejus fra Die Asta Experience, der arbejder med digitale kulturformater og interaktiv læring, har stået for proces, udvikling og produktion af projekterne i et samarbejde med ni fynske kulturinstitutioner: Johannes Larsen Museet, Brandts, Faaborg Museum, Forsorgsmuseet, Odense Centralbibliotek, Odense Symfoniorkester, Ungdomshuset Odense, Vikingemuseet Ladby og Øhavsmuseet.

Øvrige involverede:

Søren Robert Lund Arkitekter
Kanako
KnapNok Games 
PortaPlay 

Læs mere om  ICE - Interactive Culture Explorers her.

Drenge
Det sker på museet

Foredrag, aktiviteter, udstillinger, rundvisninger og meget mere. 

Se kalender her
Book et forløb

Et besøg på et museum giver nogle alternative rammer for undervisningen, som fremmer indlæringen.

 

Book her